Hva er Brazilian Jiu Jitsu (BJJ)?

BJJ har dype røtter i tradisjonell Jujutsu og Judo, men er spesialisert i bakkekamp, selv om kamper starter stående. BJJ trenes vanligvis med Gi (tradisjonell drakt), men i dag er det også mange som trener BJJ NoGi, dvs uten den tradisjonelle drakten. Vi anbefaler våre medlemmer å trene begge deler for å få et komplett bilde av BJJ.

Treningene består av nedtakninger/kast, kontrollteknikker, leddlåser og kvelinger, samt mye bevegelighetstrening og motoriske ferdighetsøvelser. Vi er en del av Gracie Barra (graciebarra.com), verdens største BJJ-organisasjon med over 600 klubber i hele verden.

BJJ – Gi

BJJ trenes med tradisjonell gi/drakt slik det har vært gjort siden tilblivelsen av BJJ. Drakten medfører at man får godt grep i motstanderen. Stående fører dette at BJJ likner en del på judo, men har også teknikker fra bryting. I bakkekampen blir det høy friksjon og man får mange «håndtak» på motstanderen som kan bruke til å styre tempoet til motstander.

Vi trener etter mottoet til Gracie Barra: «Jiu Jitsu for everyone«, dvs. at øvelsene er valgt for at flest mulig kan gjennomføre teknikkene uten spesifikke fysiske forutsetninger. Forskjell i styrke og hurtighet utlignes delvis ved å bruke grep i gi’en, og ved å vente på rette tidspunktet for å sette inn mottrekk.

BJJ – NoGi

BJJ NoGi er basert på vanlig BJJ, men trenes vanligvis med shorts/tights og t-skjorte fremfor den tradisjonelle Gi’en. Uten drakt å gripe i minner stående kamp om fristil bryting. Med lite klær er det liten friksjon mellom motstanderne, dette fører til høyt tempo i sparring og man har få grep for å bremse motstanderen.

Nogi kalles også Submisson Wrestling og er et veldig godt grunnlag for MMA (Mixed Martial Arts).

Hvem trener Brasiliansk Jiu Jitsu? Passer det for meg?

Treningen er for vanlige kvinner og menn (snittalderen er ca 30 år) og ingen forkunnskaper eller spesielle fysiske forutsetninger er nødvendige, kom som du er! 🙂 BJJ er utviklet for å kjempe mot større og sterkere motstandere, og benytter teknikk og kløkt fremfor rå styrke. Våre treninger er rettet mot de som ønsker dette som en hobby og treningsform, og det er ikke fokus på konkurranse.

Vi trener nesten alltid i par. Vi starter med effektive teknikker og treningsmetoder fra første dag, og vi har en uformell og vennlig tone mellom hverandre og til instruktørene.